Tuesday, May 10, 2011

instinct.


Apa yang kita paham tentang gerak hati? ada orang kata kena wajib percaya dowh, gerak hati tu kan instinct. macam sense yang tak boleh dipertikai. ada orang pulak kata gerak hati tu mainan syaitan. hhmmm sah-sahlah tak boleh pakai kan?

as for me, kena tengok gerak hati tu datangnya bertempat ke tidak, kenapa, bagaimana, cara mana kan? tapi tak semua orang ada gerak hati ni. selalunya mak-mak je hebat dengan instinct. kalo kite melencong dari pegi tuisyen mesti tiba2 dia kol. hahaha tergagap kot nak reject kol nanti kate kuang ajo, kalo jawab mmg confirm tipu. hahahaha mampus.

dan selalunya gerak hati ni apabila nak terjadinya benda2 tak berbau. eh, haaa tapi malang tak berbau lah kan. semua tu qada' dan qadar dari Allah swt. to be honest, ak tak tahu perlu atau tidak, boleh atau tidak untuk ak percaya pada gerak hati ak sendiri. most of the time, ak pilih yang mana ak rasa logik dan rasional.

contoh, gerak hati balik Kelantan for good. memanglah ramai orang cakap rugi. muda lagi lah nak settle down, kelantan tu takda kerja la, nanti duk rumah melangut tunggu orang masuk meminang lah ape ape lagi lah kan. tapi sebenarnya TAK! treeeeettt! ada banyak benda boleh buat kat sini dan Alhamdulillah ak tenang. setenang 'Sakinah'.

tapi ada jugak gerak hati yang ak tak ikut. contohnya sekarang rasa macam nak makan macarooons! bodoh, itu bukan hati, itu nafsu kott! hahahaha nak macs plssss! uh uh uh.

sebenarnya boleh ke korang differentiate gerak hati dan keinginan? tak boleh ke boleh ni? ehehhehe bukan senang. betul?

yang penting sekarang, ak tergerak hati untuk berubah. Alhamdulillah, dan sedar proses ini bukan semudah yang disangka. persoalan? nak berubah jadi apa? well, nanti kite kupas sikit2. boleh kan? it is a process, tolong doakan saya. dan sentiasa lah bersangka baik dengan Allah. ;) InsyaAllah, bukan ke kita semua nak jumpa dekat syurga nanti?

yang pasti, masa silam itu satu pengajaran. bukan pengulangan yang perlu dijadikan sejarah sepanjang hayat. lets pray for the best!

cinta hakiki milik Allah. <3

ameennn~

3 comments:

Anonymous said...

<3 Allah

Anonymous said...

'yang pasti, masa silam itu satu pengajaran. bukan pengulangan yang perlu dijadikan sejarah sepanjang hayat. lets pray for the best!'> agree!

lets pray for the life, here and hereafter~

Anonymous said...

cinta hakiki milik Allah. <3 :)