Monday, September 6, 2010


semalam, saya cakap, "jodoh tu kan ketentuan Tuhan...sayang mana pon kita kat dia, kalau Allah kata tak ada jodoh, tak ada lah." kawan saya angguk saja. saya cakap lagi, "tunggu, insyaAllah mesti ada orang yang kita tak sangka-sangka muncul. bukan mustahil, sebab yang bertunang, bercinta 7-8 tahun pun boleh putus, tapi boleh jadi jodohnya dengan orang lain yang baru sebulan kenal". saya pasti itu kisah benar. saya pon pernah, cuma beza tahunnya tak lama. dah bertunang pun si dia (of course lah dengan orang lain, saya doakan jodoh mereka berkekalan), dan saya sedang menghitung hari saya. insyaAllah. ada rezeki, ada jodoh, dalam masa terdekat.

betul, dan saya semakin pasti. kadang-kadang kita memaksa diri dalam menerima orang dan membuat orang menerima kita. walaupun kita sedar cinta itu tidak boleh dipaksa. tapi yang sentiasa memaksa adalah perasaan, dan rasa takut untuk bersendirian.

ada sesetengah orang, dapat overcome masalah takut. dan memilih untuk bergerak sendiri terus menerus. itu lagi bahaya. seolah-olah tidak percaya kewujudan pasangan yang telah ditentukan untuk kita. pasrah, mudah beralah. cepat kecewa. susah kan?

tapi kita yang muda, mahupun yang sudah berpengalaman. janganlah cepat berputus asa. kasih sayang itu tentunya ada. InsyaAllah, Allah itu kan Maha Adil. Kalau bukan sekarang jodohnya, mungkin esok lusa, tahun depan. kalau bukan si dia untuknya, insyaAllah yang lebih baik, lebih elok budinya.

kawan,
jangan gusar, setiap makhluk diberikan cabaran dan dugaan. dan sesungguhnya, Allah menguji hambaNya yang beriman. Allah memberi ujian kepada hamba yang semampunya ditanggung. cuma bagaimana dan sekuat mana kita menempuh.

kalau ditarik olehNya kasih sayang, bersyukurlah atas kesihatan yang dikurniakan. kalau ditarik olehNya kemewahan, bersyukurlah di atas segala deria yang ada. kita jangan buta menilai dugaan. jangan juga terlalu lemah membangkit perasaan. pasti ada hikmah di sebalik kejadian.

^_^

"People are often unreasonable and self-centered. Forgive them anyway.
If you are kind, people may accuse you of ulterior motives. Be kind anyway.
If you are honest, people may cheat you. Be honest anyway.
If you find happiness, people may be jealous. Be happy anyway.
The good you do today may be forgotten tomorrow. Do good anyway.
Give the world the best you have and it may never be enough. Give your best anyway.
For you see, in the end, it is between you and God. It was never between you and them anyway."
-Anonymous

No comments: